Архив за юли, 2010

Общинските училища

Започвам да пиша с уговорката, че няма да говорим за ученици, учители или директори. А ще си говорим за общинската политика в областта на образованието и по-точно за общинските училища.

На територията на община Елена има 5 училища – 2 в града и 3 в селата. По-долу ще учениците в училищата.

СОУ “Иван Момчилов” – град Елена – 517 ученика в 23 паралелки. Средно по 22,478 ученика в паралелка.

НУ “Иларион Макариополски” – град Елена – 134 ученика в 7 паралелки. Средно по 19,14 ученика.

ОУ “Христо Ботев” – село Беброво – 33 ученика в 4 паралелки. Всъщност в училището има от 1 до 8 клас, но се учи в слети класове. На практика във всеки клас има от 2 до 6 ученика. Средно по 4,125.

ОУ “Отец Паисий” – село Константин – 114 ученика в 8 паралелки. По една паралелка от 1 до 8 клас. Средно по 14,25 ученика.

ОУ “Отец Паисий” – село Майско – 122 ученика в 8 паралелки. По една паралелка от 1 до 8 клас. Средно по 15,25 ученика.

Първото нещо, което човек се запитва е какво е това училище в Беброво. Как е възможно през 2010 година да се провежда обучение в смесени класове (разбирайте 5 и 6 клас заедно например). Как е възможно да има училище с 33 ученика?!
Следващото нещо, което човек вижда са двете училища в града. Всъщност това са 2 училища в един двор и дори в една сграда. И човек се пита защо тези 2 училища не се обединят в едно??? Логично е нали? До колкото знам през миналото лято учителите от началното училище са ходили при кмета с молба началното училище да се присъедини към СОУ. Но той им е отказал.
През последните години министерството на образованието води политика на окрупняване на училищата. Закриват се малките училища, обединяват се две училища и т.н. През последните поне 5 години в нашата община има нужда от преструктуриране на училищната си мрежа. Но такова не се прави. От това губят учениците, защото получават по-ниско качествено образование, учат в по-лошо обзаведени училища. Губят учителите, защото получават по-ниски заплати. Губят родителите и цялото ни общество, защото децата ни са все по-лошо образовани.
Според мен и според доста хора в сферата на образованието в нашата община би трябвало да има 2 или най-много 3 училища. 1 училище в града. И 1 училище, което да обслужва Беброво, Константин, Майско и най-близките им села.
Защо обаче не се прави това? Защото следващата година през есента г-н Сашо Топалов ще се изпъчи и предизборно ще каже, че през последните 8 години докато е управлявал той не е закрито нито едно училище! За съжаление цената на тези хвалебствия и лошото образование на нашите деца…

Comments (11) »

Имотното състояние на нашите управляващи?!…

Един коментар на мой читател ме накара да се разровя в интернет и по точно в сайта на Сметната палата на адрес www.bulnao.government.bg. Там могат да се намерят данни за имотното състояние на кмета на общината и председателя на общинския съвет. Ще направя извадка и ще ви цитирам разни цифри.

Сашо Топалов
2009 – два влога (първия 22000, а втория 14184) – общо 36184 лева
2008 – два влога (първия 15000, а втория 7400) – общо 22400 лева
2007 – един влог – 9000 лева
2006 – един влог – 9000 лева
През четирите години няма заеми, има наследена къща в Елена и част от къща в Горни Танчевци. Всички приходи са от заплати.
На мен ми прави впечатление, че кмета на общината през 2008 е спестил 13400 лева. А за 2009 година 13784 лева. Това означава, че е спестявал по повече от 1000 лева на месец!

Симеон Кънчев
2009 – закупен апартамент във Варна на стойност 84704 лева. Доход като председател на РПК 8630 лева. Няма влогове, има един заем от 15000 лева.
2008 – закупена кола Мицубиши Паджеро на стойност 10000 лева. Доход като председател на РПК 8707 лева. Един влог на стойност 2000 лева.
2007 – Доход като председател на РПК 9308 лева.
2006 – Доход като председател на РПК 9560 лева. Един влог – 6000 лева. Влог на съпругата му – 11600 лева.
Интересно ми е от къде са се взели парите за апартамента във Варна. А също така за мерцедесчето, което кара едната от дъщерите му, което никъде не се споменава.

Comments (3) »

7 актуални въпроса…

Въпроса по-долу е зададен от мой читател:

Принципно пиша, защото в сайта elena.bg попаднах на информация, че в началото на май депутатът от ГЕРБ Христо Христов е задал седем актуални въпроса на кмета Сашо Топалов. Интересно ми стана дали ги има публикувани някъде да се видят или поне в какво са се изразявали. Ако има дори възможност да се прочетат тук, ще бъда адски много благодарен!

Ето и моя отговор:
Нямам си на представа точно за какво става дума. И аз прочетох за тези въпроси, но публично няма изнесено нищо. Честно казано напоследък Христо Пицата се държи като медийна звезда (взема пример от Бойко Борисов) и гледа постоянно да е по вестниците. От друга страна на Сашо Топалов от нищо не му пука, но също иска да е по вестниците. Явно двамата се прехвърлят ръкавицата, за да имат причина журналистите да пишат за тях.

Comments (1) »

За музея…

Мнението по-долу е на бездарния.

Някой в блога беше писал, че протоколите на общинския съвет трябва да се четат. Наистина са интересни, смешни и дори бих казал трагикомични.
Твърде интересно е обсъждането на самостоятелността на музея (интересно защо написано с главна буква „Музея“).
Ще си позволя да го коментирам, защото като гледам кои хора са се изказвали си мисля, че те едва ли са по-компетентни по темата. Т.е. прозира познатият комунистически начин на сценарий и режисура на изказванията в едно заседание.
Няма нито дума от предложението, макар и внесено от заместник-кмета. Като че ли то е безинтересно и нестарателно подготвено, в което лично аз се съмнявам.
Пренебрегнато е и становището на „Комисията по…“, която го е взела с 5 гласа „за“.
За сметка на това в протокола са цитирани „светилата“ по темата, които ще разгледам пунктуално, а именно:
1. „д.б.н. от Тимирязевския университет“ Милко Моллов.
„С промените в Закона не съм запознат, но съм наясно с дейността на Музея.“
Питам: а не е ли редно, г-н Моллов, да сте запознат, след като от Вашето изказване и решения зависят не само човешки съдби, но и съдбата на музея?
А като сте наясно с дейността на музея, не Ви ли е ясно, че докато е такъв статутът му и работата му ще е такава?
„Хората, които работят там не могат да командват себе си, а Вие искате да им възложите управлението Музея.“
Питам: След като е така (за което е нужна медицинска експертиза), нима като не се вземе решението нещата ще се променят?
„Нямам нищо против директора на музея, но той е болен и не е в състояние да поеме управлението.“
Питам: А нима сега го управлява някой друг? А кой е казал, че след промяната на статута пак той ще го управлява?
„Музейните работници не ходят на работа, не спазват работно време, а Вие им давате самостоятелност.“
Питам: А защо не им е потърсена отговорност до сега?
„Приключи ли инвентаризацията, която започна преди време?“
Питам: Защо не зададете този въпрос писмено, както си му е редът и да видим как ще Ви се отговори?
2. Г-н „д-р“ Г. Пеев:
„Подкрепям напълно мнението на г-н Моллов. Музейните работници не спазват работно време. Водих мои гости, които останаха разочаровани. Елена има голямо културно наследство което се обезличава.“ (Запетаята не е пропусната от мен.)
Бих казал: каква висота на исказа, на духа и на интелекта!? Какво прозрение… Как никой до сега не се беше сетил за това?…
3. Г-н Й. Йорданов казва:
„Споделям мнението на г-н Моллов относно безотговорното отношение на музейните работници. Богатото културно наследство на Елена отива в несигурни ръце.“
Питам: А до сега в чии ръце беше? И в чии ще остане, като нищо не се реши?
4. И ето тук следва върхът на интелектуалния капацитет и умственото „можене“, „черешката“ в тортата на общинската администрация – г-жа „учителката“ А. Евтимова:
„Уважаеми общински съветници. (точка или запетая ?) Промените в Закона за закрила и развитие на културата задължително регламентират дейността на музеите като второстепенни разпоредители. (ТОГАВА ЗАЩО ЗАНИМАВАТЕ ОБЩИНСКИЯ СЪВЕТ С ТОВА?) Разработваме Правилник за дейността на музея, който ще бъде съгласуван с Министъра(ГОРКИЯТ МИНИСТЪР ЩЕ СЕ ЗАНИМАВА С ПРАВИЛНИЦИТЕ НА ВСИЧКИ МУЗЕИ.), ще се вземе (АМИ АКО НЕ СЕ МЗЕМЕ?) с решение на Общинския съвет и ще бъде утвърден (АКО Е СЪГЛАСЕН.) от кмета на общината. Комисия от общинската администрация (КАКЪВ КАПАЦИТЕТ?) извършихме проверки в музея и смятаме, че след няколкото проведени срещи между музейните работници и кмета (КЪДЕ? В МУЗЕЯ ИЛИ ПРИ КМЕТА?) на общината дейността там (В МУЗЕЯ ИЛИ В ОБЩИНАТА?) се е подобрила. На Общинския съвет предстои да приеме Стратегия за развитие на културното наследство в община Елена. (ТОВА ЗАПЛАХА ЛИ Е?) Следваме примера (КАКЪВ „СВЕТЪЛ“ ПРИМЕР?) на община Котел. Даването на статут като самостоятелно юридическо лице на Музея на Възраждането може би ще мотивира (ПО ЦЯЛ СВЯТ ХОРАТА СЕ МОТИВИРАТ С „МОРКОВА И ТОЯГАТА“ САМО В ЕЛЕНА ЧРЕЗ ДАВАНЕ НА СТАТУТ.) музейните работници и те ще подобрят своята дейност.“

И така в края на краищата:
„ОБЩИНСКИ СЪВЕТ – ЕЛЕНА РЕШИ:
Отлага разглеждането на предложението за статут на Музей на Възраждането „Иларион Макариополски” гр.Елена за следващо заседание на ОБЩИНСКИ СЪВЕТ – ЕЛЕНА(.)“
За колко време и докога го отлага не се казва. Може би до светлото бъдеще или настъпването на комунизма …
А дотогава какво трябва да се направи и какво да се промени, че да не се отложи пак вземането на решение не се казва.
И т.н. „опозиция“ мълчат като ду…ета.

„И господ от свода, през гъстия дим, гледаше на всичко тих, невъзмутим!…“
Антропоморфичното назоваване на символния образ на дима в случая визира конкретното наказание на вярващите и надяващите се смъртни хора, чиято молитва не е приета с благослов. Този финал събужда доста противоречиви размисли у изкушения възприемател преди всичко заради разминаването между очакваното и реалното, между наказанието и възмездието, между греха и разкаянието в техния изконен библейски смисъл. И в психологически, и във философски аспект не би могло да се говори за вина, а по-скоро за липса на познание относно големината на простъпката спрямо царщината …“

Comments (5) »

Какво е състоянието на старото училище над халите и детската градина Ана Брадел?

Преди известно време един мой читател зададе към мен следни въпрос: Какво е състоянието на старото училище над халите и детската градина Ана Брадел?

По този въпрос мога да кажа само това, което се вижда с просто око от всички.
На училището над халите преди няколко години му беше направен външен козметичен ремонт от форма Перун по Красива България. Според мен този ремонт беше доста некачествен и това се вижда като се загледате по фасадата на сградата в момента. На доста места зеят дупки от паднала мазилка. Преди 2-3 месеца с приятелки се разхождахме в музея. Ходихме до часовниковата кула и в двора на училището. През вратата се вижада, какъв потрош е вътре.

Тази сграда щесе да става какво ли не. Колеж по туризъм, хотел, картинна галерия и много др. В крайна сметка тази сграда в центъра на града ни се руши…

На детската градина също бе направен външен ремонт и подмяна на дограмата. Незнайно как този път ремонта не се правеше от перунците. Фасадата на сградата изгледа доста добре. До колкото знам вътрешността е доста потрошена. Преди няколко седмици в общински съвет се обсъждаше решение за някакъв дългосрочен кредит за да се направи нова котелна инсталация. Повече подробности можете да намерите на адрес www.obs.elena.bg Решение 52/25.06.2010 г. Протокол №9.

В момента в града ни има голяма нужда от тази детска градина, но нейното завършване се бави от години. Надявам се, че най-късно до следващото лято тя ще бъде действаща. Питате се защо до следващото лято. Ами защото ще се направи едно предизборно откриване!!!

Comments (11) »

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.